Κύριλλος Σαρρής

sarris

Tο έργο-εγκατάσταση του Κύριλλου Σαρρή με τίτλο Η αδύνατη τοπιογραφία (έργο εν προόδω), αποτελεί την απόπειρα καταγραφής της οδυνηρής απώλειας ενός τόπου. Τεκμήρια, σχέδια, σημειώσεις, λογοτεχνικά κείμενα και αντικείμενα που έχει συλλέξει ο καλλιτέχνης τοποθετημένα σε προθήκες και σε επιτοίχιες συνθέσεις απαρτίζουν μία ανοιχτή ανάγνωση/αφήγηση.

Οι φωτογραφίες της εκδρομής στο Κάστρο του Αγ. Ιλαρίωνα (1963), οι σημειώσεις του παππού, η φωτογραφία των μικρών καρναβαλιστών με πολιτικό σχόλιο (1954), το καμένο παιδικό παιχνίδι (1964), υλικό έρευνας ξένων περιηγητών, υπηρεσιακό υλικό χαρτογράφησης, βίντεο από τις κορυφές του Πενταδάκτυλου (Κύπρος) αλλά και άλλων όμοιων βουνών (Τουρκοβούνια, Αθήνα) (1993), ζωγραφικά έργα, μικρής κλίμακας από μνήμης (2004), πετρώματα και δείγματα του εδάφους, οι σημειώσεις του καλλιτέχνη κατά την έρευνα και τη δημιουργία του έργου, συγκεντρώνονται σε μια σύνθεση αφήγηση του τοπίου-τόπου μέσα από τα σπαράγματά του.

Η κριτική και πολιτική στάση του καλλιτέχνη απέναντι στο ορατό και απρόσιτο τοπίο επαναπροσεγγίζουν τη μεγάλη θεματική της τοπιογραφίας της δυτικής τέχνης μέσα από το πρίσμα του αναστοχασμού. Ο καλλιτέχνης αξιοποιεί καλλιτεχνικές πρακτικές αρχειακού τύπου, επεξεργάζεται, ταξινομεί γεγονότα και εμπειρίες, και δημιουργεί έργα που μοιάζουν με «αρχεία», διαπραγματεύεται ζητήματα μνήμης και ιστορικότητας, επανερμηνεύοντας τον ρόλο και την έννοια του αρχείου. Ανακύπτουν νέες εναλλακτικές αφηγήσεις με διευρυμένα όρια ως προς τα εκφραστικά καλλιτεχνικά μέσα που ενεργοποιούνται από τον πολυεπίπεδο μηχανισμό του αρχείου ως εργαλείου καταγραφής της ιστορίας, διασφάλισης της μνήμης, κατοχύρωσης της αλήθειας, ανάκτησης της γνώσης και έκφρασης της αντίστασης.

Η μνήμη και το βίωμα του τόπου, η επαναφορά εικόνων μέσα από ευαίσθητους συνειρμούς, ο σχολιασμός και οι βιογραφικές αναφορές που αναδύονται ενεργοποιούν τον ρόλο του καλλιτέχνη που αποδίδει από μνήμης το τοπίο, προσδίδοντας ποιότητες πέρα της κοινής περιγραφής και αναπαράστασης. Η απόσταση από το τοπίο και τη χρονική περίοδο, το γεγονός και την εμπειρία δεν αποτελούν περιορισμό αλλά αντιθέτως αναπτύσσουν επεξεργασίες υπέρβασης ενός εγχειρήματος που αποκαλύπτει ένα εικαστικό έργο που συντίθεται από θραύσματα και παύσεις, που αποτυπώνουν τις εναλλαγές και τις μεταθέσεις του ιστορικού χρόνου.

Τα επιτοίχια αρθρωτά μικρών διαστάσεων ζωγραφικά έργα, μαζί με το υλικό των προθηκών και, τα ιδιαίτερα στοιχεία της εικαστικής έκφρασης του καλλιτέχνη ενσωματώνονται μετατοπίζοντας τον θεατή πέρα από μια εμπειρία πολυπρισματικής θέασης, σε μια διαδικασία πρόσληψης του έργου που καταρρίπτει τη γραμμική παράθεση και συναρμογή των στοιχείων επιτρέποντας να αναδυθούν συνδυασμοί, θέσεις και όψεις της πραγματικότητας και των εκάστοτε υποκειμένων.

*Το Κάστρο Αγ. Ιλαρίωνα ή Άη Λαρκού βρίσκεται στην κατεχόμενη επαρχία Κερύνειας στην Κύπρο. Τοποθεσία: κορυφή Πενταδάκτυλου, υψόμετρο 725 μ. Το κάστρο κτίστηκε τη βυζαντινή περίοδο, στα τέλη του 11ου αιώνα. Ο ναός ήταν αφιερωμένος στον Άγιο Ιλαρίωνα τον Νέο (21 Οκτωβρίου). Διασώζονται ο οχυρωματικός περίβολος, πύργοι, κατασκευές αποθήκευσης και διάφορα κτίσματα.

Κατερίνα Σύρογλου

12|10|2019 - 16|02|2020
Τρ-Τε-Πα-Σα-Κυ 10:00-18:00, Πε 10:00-22:00 Δευτέρα κλειστά
4€ γενική είσοδος. Ισχύουν μειωμένα εισιτήρια και ατέλειες.

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

Φορέας Χρηµατοδότησης

ΕΣΠΑ 2014-2020

Φορέας ∆ιοργάνωσης

MOMus