Παντελής Χανδρής

Pantelis Chandris dragon kite
Vertigo_1

Οι κατασκευές από την ενότητα Dragon kite που δημιουργεί ο Παντελής Χανδρής από μαύρο μεταξόχαρτο και μπανέλες από fiberglass αποπνέουν μια φαντασιακή ατμόσφαιρα που χαρακτηρίζεται από συμβολικό ή αλληγορικό περιεχόμενο. Το υβριδικό, ζωόμορφο γλυπτό από χαρτί και φύλλο μπρούντζου, με τη στιβαρή αρθρωτή ραχοκοκαλιά, τις ραχιαίες φολίδες και την ουρά ερπετού, συνιστά το κεντρικό στοιχείο ενός συνόλου που συμπληρώνεται από τέσσερις μεγάλες κατασκευές με τίτλο Vertigo 1, 2, 3, 4. Αυτές οι σκοτεινές αλληγορίες πτητικών κατασκευών που είτε ακροβατούν στο μεταίχμιο της καταστροφής είτε βρίσκονται σε ακολουθία ή διαδοχή, αιωρούνται σε διαφορετικές οπτικές προοπτικές, προσεγγίζοντας μορφολογικά τη δομή πρώιμων ιπτάμενων μηχανών, χαρταετών και αντίσκηνων ενώ παράλληλα περιέχουν σαφείς αναφορές σε οργανικές μορφές και στην ανατομία του ανθρώπινου σώματος.

Ο Χανδρής απομονώνει την ποιητική φράση του σουρεαλιστή Jean Cocteau, «Για να διασκεδάσουν όσο το δυνατό περισσότερο οι θεοί, πρέπει το θύμα τους να πέφτει από ψηλά», και δημιουργεί τα συγκεκριμένα έργα για να σχολιάσει σχέσεις εξουσίας, της θεϊκής παρέμβασης και την αβεβαιότητα της ύπαρξης. Ο θεατής στέκεται μπροστά σε ένα σύνολο κατασκευών που συνθέτουν τo όραμα, την παραίσθηση ή ψευδαίσθηση ενός άλλου κόσμου, ενός δυστοπικού φαντασιακού περιβάλλοντος στο οποίο εξωκοσμικά όντα περιστρέφονται, υποκείμενα στη φθορά που προκύπτει από την ιλιγγιώδη κίνηση ίσως λίγο πριν ή μετά τη μοιραία πρόσκρουση.

Ο καλλιτέχνης οικειοποιείται τους αρχετυπικούς συμβολισμούς της ανόδου και της καθόδου για να μεταφέρει τη σουρεαλιστική μαχητική για τη ζωή και την τέχνη, την αγωνία του εφήμερου και της αινιγματικής τραγικής μοίρας, της επιθυμίας του ανεκπλήρωτου, την απώλεια του σημείου αναφοράς και του χωρικού αποπροσανατολισμού κατά την αγωνιώδη αναζήτηση διεξόδου.

Η χρήση του εύπλαστου υλικού του χαρτιού που επινοεί, η αναγνωρίσιμη εύθραυστη επιφάνεια πάνω στην οποία αποτυπώνει με την τεχνική διαδικασία του εκμαγείου ίχνη ύπαρξης αλλά και σημεία φθοράς (σαν memento mori) αποκαλύπτουν το θνήσκειν, το εφήμερο της ανθρώπινης κατάστασης μέσα σε ένα σύμπαν που καθορίζεται από τις δυνάμεις του τυχαίου και της αέναης ρευστότητας.

Κατερίνα Σύρογλου

12|10|2019 - 16|02|2020
Τρ-Τε-Πα-Σα-Κυ 10:00-18:00, Πε 10:00-22:00 Δευτέρα κλειστά
4€ γενική είσοδος. Ισχύουν μειωμένα εισιτήρια και ατέλειες.

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

Φορέας Χρηµατοδότησης

ΕΣΠΑ 2014-2020

Φορέας ∆ιοργάνωσης

MOMus