Minna Henriksson

Minna Henriksson, abstracta
Minna Henriksson, abstracta
Minna Henriksson, abstracta

Η «στάση» που έχει ως στόχο την κατανόηση της σύγχρονης τέχνης, την κριτική ανάγνωση των τρόπων με τους οποίους συνδιαμορφώνει το πεδίο των κοινωνικών και πολιτικών συσχετισμών και συγκρούσεων, προϋποθέτει τη διερεύνηση των μηχανισμών που της προσδίδουν νόημα, που την καθιστούν προσβάσιμη, σημαντική, ενδιαφέρουσα, που την ονομάζουν, τελικά, τέχνη ή που την αγνοούν. Το έργο που η Minna Henriksson παρουσιάζει ειδικά για την 7η Μπιενάλε Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο του προγράμματος φιλοξενίας (residency), αποτελεί συνέχεια του έργου της abstracta του 2018 (https://abstracta.documenta-studien.de/), ενός διαδικτυακού αρχείου που συγκροτήθηκε κατόπιν ανάθεσης της documenta studies, μιας ηλεκτρονικής πλατφόρμας για την έρευνα και την κριτική μελέτη της Documenta και των εκθεσιακών πολιτικών.

Στόχος της Henriksson είναι να διαμορφώσει έναν «χάρτη» αποσπασμάτων/θραυσμάτων ιστορικών και σύγχρονων κειμένων με βασική αναφορά την πολιτική για την αφηρημένη τέχνη όπως αυτή εκφράστηκε στην περίοδο του Ψυχρού Πολέμου και αποτυπώθηκε στις πρώτες εκδόσεις της Documenta (1955-1964). Για την Henriksson τα διαγράμματα, τα οποία συχνά χρησιμοποιεί στη δουλειά της, δεν είναι επεξηγήσεις του έργου της αλλά αποτελούν τα ίδια έργα τέχνης, διαδικασίες οργάνωσης της γνώσης που υποδεικνύουν διασυνδέσεις, αντιφάσεις και συσχετισμούς και αναδεικνύουν τις διεργασίες παραγωγής νοήματος. Στο συγκεκριμένο διάγραμμα, τα διακοσμητικά μοτίβα υφασμάτων της γραμμής abstracta που σχεδίασε για μαζική παραγωγή ο ιδρυτής της Documenta και βασικός επιμελητής των πρώτων αυτών εκδόσεών της, Arnold Bode, δημιουργούν, κυριολεκτικά και μεταφορικά, το πεδίο ανάγνωσης και συσχετισμού των κειμένων.

Το έργο στη Θεσσαλονίκη αποκτά υλική υπόσταση καθώς τα μοτίβα αυτά του Bode μεταφέρονται από τον ψηφιακό χώρο του διαδικτύου στους τοίχους της αίθουσας της Μονής Λαζαριστών όπου μετατρέπονται σε πολύχρωμα «συννεφάκια» κειμένων. Το αρχείο των αποσπασμάτων εμπλουτίζεται εδώ σε μια προσπάθεια να υποδειχθεί η αντιπαράθεση της διακοσμητικής-καταναλωτικής αντίληψης για την αφαίρεση των εμπνευστών της Documenta με τη συνειδητά πολιτική-επαναστατική προσέγγισή της από τους καλλιτέχνες της ρωσικής πρωτοπορίας. Το χρωματιστό αυτό διάγραμμα συσχετιζόμενων κειμένων συνυπάρχει στον ίδιο χώρο με διαγράμματα ιστορίας της μοντέρνας τέχνης της ομάδας UNOVIS και του Alfred Barr, με βιβλία αναφοράς και με έργα της συλλογής Κωστάκη, χαρτογραφώντας με αυτόν τον τρόπο τη διαφορά μεταξύ της προσέγγισης για την αφηρημένη τέχνη στον καπιταλισμό και στον σοσιαλισμό: αν στον πρώτο η αφαίρεση αποτελεί ιδεολογικό μέσο ανάδειξης της ελευθερίας του ατόμου, στον δεύτερο λειτουργεί ως διαδικασία συγκρότησης συλλογικής, ταξικής πολιτικής δράσης.

Λουίζα Αυγήτα

12|10|2019 - 16|02|2020
Τρ-Τε-Πα-Σα-Κυ 10:00-18:00, Πε 10:00-22:00 Δευτέρα κλειστά
4€ γενική είσοδος. Ισχύουν μειωμένα εισιτήρια και ατέλειες.

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

Φορέας Χρηµατοδότησης

ΕΣΠΑ 2014-2020

Φορέας ∆ιοργάνωσης

MOMus