Claudio Pérez

Claudio Pérez
Claudio Pérez 3

O Claudio Pérez έχει χρησιμοποιήσει πολύτροπα τη φωτογραφία ντοκουμέντο ενάντια στη βία της Χιλιανής δικτατορίας. Μετά την πτώση του Augusto Pinochet φωτογράφισε κρατητήρια της Ασφάλειας και της Αστυνομίας Στρατού, στα οποία βασανίστηκαν πολιτικοί κρατούμενοι και πολλοί χάθηκαν για πάντα. Τεκμηριώνοντας την ύπαρξη των χώρων πριν αυτοί αλλάξουν χρήση, διέσωσε παράλληλα μηνύματα χαραγμένα στους τοίχους που συχνά συνιστούσαν μια απελπισμένη απόπειρα επικοινωνίας.

Ακολούθως ξεκίνησε να συγκεντρώνει φωτογραφίες αγνοουμένων με τη βοήθεια κρατικών αρχείων, οργανώσεων και των οικογενειών. Συχνά επρόκειτο για συνηθισμένες εικόνες ταυτότητας, ανέμελα καθημερινά ή οικογενειακά στιγμιότυπα. Καρπός της έρευνας υπήρξε ένα αρχείο με 967 φωτογραφίες σε ένα σύνολο 1,197 αγνοουμένων. Τα πορτραίτα που παρουσιάζονται στην έκθεση πίσω από μια κουρτίνα λειτουργούν ως φαντασματική αιώρηση, ως αιχμηρός συμβολισμός για την ελλειπτικότητα της μνήμης, αφού η καθαρότητα της μορφής εξαρτάται, κυριολεκτικά και μεταφορικά, από την απόσταση της θέασης. Σε μια δεύτερη φάση ο Pérez εκτύπωσε τα πορτραίτα σε κεραμικές πλάκες ευαισθητοποιημένες στο φως, που επικολλήθηκαν στην πλάγια όψη της γέφυρας Bulnés στο νότιο Σαντιάγο, όπου τον Σεπτέμβριο και Οκτώβριο 1973 είχε γίνει η εκτέλεση 20 πολιτών, συγκροτώντας τη μόνιμη εγκατάσταση Ο τοίχος της μνήμης (2001), με την υποστήριξη του Υπουργείου Παιδείας της Χιλής. Η γέφυρα, ως κατασκευή που στοχεύει στη ζεύξη δύο απρόσιτων μεταξύ τους μερών, καλείται εδώ να συνδέσει συμβολικά το χθες με το σήμερα, το ερωτηματικό της ζωής με το αμετάκλητο του θανάτου. Η εγκατάσταση θέτει επίσης ερωτήματα γύρω από τη φύση της φωτογραφίας και το πόσο εξαρτάται αυτή κάθε φορά από τη διακριτή χρήση και τα εκάστοτε συμφραζόμενα.

Ο φωτογράφος υπηρετώντας τις ανάγκες του έργου, λειτουργεί εδώ ως ερευνητής και επιμελητής συγκροτώντας ο ίδιος το οδυνηρό αρχείο με το οποίο εργάζεται, με επίκεντρο τη σύγχρονη πολιτική ιστορία της Χιλής. Η μόνιμη εγκατάσταση στον δημόσιο χώρο καλεί ανοιχτά –σε μια περίοδο μάλιστα που στις σύγχρονες κοινωνίες και τα κοινοβούλια κερδίζουν πάλι έδαφος ακραίες πολιτικές πτέρυγες– για αντίσταση απέναντι στη λήθη και για μια ενεργή στάση αποκατάστασης των ρωγμών της δημοκρατίας.

Ηρακλής Παπαϊωάννου

12|10|2019 - 16|02|2020
Τρ-Τε-Πε-Σα-Κυ 11:00–19:00, Πα 11:00–22:00 Δευτέρα κλειστά
2€ γενική είσοδος. Ισχύουν μειωμένα εισιτήρια και ατέλειες.

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

Φορέας Χρηµατοδότησης

ΕΣΠΑ 2014-2020

Φορέας ∆ιοργάνωσης

MOMus