Γιάννης Παντελίδης

Yiannis Pantelidis, Trikala
Yiannis Pantelidis, Volos

O Γιάννης Παντελίδης για την υλοποίηση της ανέκδοτης σειράς έργων Άγνωστα Όρια επισκέφθηκε, με ειδική άδεια, δεκαοκτώ φυλακές σε όλα τα γεωγραφικά διαμερίσματα της Ελλάδας, μελετώντας τη ζώνη ανάμεσα στη συνθήκη κράτησης και την περιρρέουσα ατμόσφαιρα. Τι είδους τοπία περιβάλλουν μια φυλακή; Τι ασχολίες και χρήσεις γης αναπτύσσονται γύρω της; Πώς ένα άκαμπτο όριο νοηματοδοτεί κάθε μονοπάτι, άνοιγμα φωτός ή λασπωμένο δρόμο γύρω του; Και πόση πίεση ασκείται αμφίπλευρα σ' ένα τέτοιο όριο όταν η φυλακή βρίσκεται σε κατοικημένο χώρο; Mια ανοιχτή ή κλειστή πύλη γίνεται υπαινιγμός περιορισμού. Όμοια η ταινία σήμανσης που, τυλιγμένη σε κορμούς δέντρων, διασχίζει εγκάρσια το κάδρο μοιάζει να κρατά τον θεατή διακριτικά μακριά από το πεδίο της εικόνας και τη συνθήκη των φυλακών.

Ο Παντελίδης μας φέρνει αντιμέτωπους με άγνωστα όρια, καθώς τα σωφρονιστικά καταστήματα χωροθετούνται συνήθως στις παρυφές των πόλεων ή σε απομονωμένα σημεία της υπαίθρου. Μοιάζουν ετεροτοπίες σπαρμένες στα σωθικά του ελληνικού τοπίου, τόποι ανοίκειοι ακόμη για όσους κατοικούν ή εργάζονται δίπλα τους. Πόσοι άλλοι τόποι, όμως, ακόμη προβάλλουν ως ανοίκειοι; Διαχωρίζει ο τοίχος της φυλακής αεροστεγώς τους κόσμους της ελευθερίας και του περιορισμού; Μήπως για πολλούς, που είναι δέσμιοι οικονομικών, οικογενειακών, κοινωνικών και άλλων δυσκολιών, η διάκριση ανάμεσά τους θολώνει μερικώς;

Σε συνέχεια της σειράς Τίποτε Προσωπικό (2015) και άλλων ανέκδοτων εργασιών που βρίσκονται σε εξέλιξη, ο Παντελίδης χαράσσει με συνέπεια τη δική του προσωπική στάση, με αφετηρία τη διεισδυτική μελέτη του κοινότοπου ελληνικού τοπίου. Σ' αυτήν, με τους ανθρώπους να δηλώνουν παρόν μόνο μέσα από τα ίχνη και τα έργα τους, ανιχνεύει ορατά και αόρατα σύνορα: παρατημένες μάντρες, τεχνητούς βάλτους, έρημους δρόμους. Αν παλιότερα η εμπειρία του κόσμου έφερε μια σφραγίδα υλικότητας και απτότητας, στη σημερινή εποχή των ανοικτών νοημάτων, της παλίρροιας άυλων εικόνων και πληροφοριών, της διαρκούς ρευστότητας, τα αόρατα όρια φαίνεται αθόρυβα να πυκνώνουν, γεννώντας αφανή αλλά καθόλου λιγότερο υπαρκτά δεσμά. Όλα τελικά είναι ζήτημα ορίων. Και η φωτογραφία επίσης.

Ηρακλής Παπαϊωάννου

12|10|2019 - 16|02|2020
Τρ-Τε-Πε-Σα-Κυ 11:00–19:00, Πα 11:00–22:00 Δευτέρα κλειστά
2€ γενική είσοδος. Ισχύουν μειωμένα εισιτήρια και ατέλειες.

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

Φορέας Χρηµατοδότησης

ΕΣΠΑ 2014-2020

Φορέας ∆ιοργάνωσης

MOMus